• Hege

Ta vare i julen ♥️

Det er 3. søndag i advent, vi er halvveis i desember og halvveis i disse adventsinnleggene. Her kommer det 3. og nest siste innlegget i denne lille juleserien her på bloggen.

Du finner de to første adventsinnleggene her og her om du ikke allerede har lest de.


Hvordan har du det halvveis i desember?


Jeg har det ganske fint og mye bedre enn jeg trodde i november at jeg kom til å ha det på denne tiden. Jeg tror det har hjulpet meg mye å akseptere at det blir jul uansett om jeg liker det eller ei og at jeg i stedet for å kjempe imot heller har hatt fokus på det jeg faktisk liker med desember og jul, og det er jo flere ting fant jeg ut når jeg fikk tenkt meg litt om. Heldigvis for det! Jeg har allerede kost meg med gode venner på årets julefest, sett julefilm, drukket gløgg og spist en lussekatt innimellom julegave-shoppingen på fredag. Små og litt større julegleder. Jeg er takknemlig for hver desemberdag som er god og så håper jeg bare at jeg ikke plutselig får "alt i fleisen" på julaften, men at de gode dagene varer ut dette året.


Jeg håper du også har gode desemberdager, i hvert fall innimellom, og at du har laget din egen liste med dine små julegleder. Jeg håper du har puttet julegledene dine inn i kalenderen din slik at dagene dine består mest av det du liker og det som gjør deg godt.


For det er det som gjør mørketiden litt lysere og bedre, ikke sant? Å gjøre mer av det som gjør godt og ta vare på seg selv. Akkurat det kjenner jeg at jeg har litt ekstra behov for i julen og kanskje har du også det?


Men julen er vel kanskje den høytiden det kan være vanskeligst å ta vare på seg selv. Alle gjør vi så godt vi kan for å ha en hyggelig jul, og er mange forventninger, tradisjoner, ønsker, forestillinger og planer, og det er familie og venners behov og det er egne behov. I alt dette kan det være litt ekstra utfordrende å ta vare.


Så hvordan gjør man det?


Det er mange måter å ta vare på seg selv og hverandre i julen på, og jeg tenkte jeg skulle dele med deg hvordan jeg gjør det og vil gjøre det i dagene fremover.

Kanskje kan du også få noen idéer til hvordan du kan ta vare i julen?


♥️ ♥️ ♥️


I helgen har jeg ryddet og vasket og pyntet til jul. Bare litt pyntet til jul ble det, for da eskene med julepynt stod fremme i stua kjente jeg at jeg bare ville ha litt pynt i år. Jeg har tatt frem favorittene, men alle nissene og de store røde kubbelysene har fått bli liggende i eskene sammen med over halvparten av all den julepynten vi har. Jeg kjenner at jeg ikke orker altfor mye jul her hjemme, jeg orker ikke mange nisser og masse rødt. Jeg vil bare ha litt og litt er fint kjenner jeg nå. Kanskje vil jeg gå all in på julepyntingen neste år, men i år har jeg det bedre med sånn passe julepyntet leilighet.


Jeg kjenner også at jeg vil legge opp dagene mine fremover og i julen slik at det blir en god fordeling av sosialt og planer og egentid og ro. Jeg vet at jeg trenger hvile og alenetid, og at jeg kan fort bli sliten og tappet av mye folk og mye program. Så en god blanding passer meg best. Det betyr at jeg kanskje takker nei til noe eller at jeg går og legger meg før alle de andre, akkurat som jeg gjorde julaften for to år siden. Da hadde jeg det vondt, var innmari sårbar og hadde ikke mer å gi. Det hadde vært noen tøffe førjulsdager og det hadde ingenting med de jeg var sammen med, jeg var bare så trist og lei av alt med prøvingen. Så jeg lå på sofaen mens de andre spilte spill, og hele kroppen min verket etter å legge meg, og i stedet for å tvinge meg til å være oppe lenger la jeg meg tidlig fordi det var akkurat det jeg trengte mest da. Jeg tok vare på meg og hadde det bedre dagen etter.


Jeg prøver å finne "balansen" mellom å være med de andre og å trekke meg tilbake for litt alenetid. Og jeg har erfart at det er viktig å finne denne "balansen" nettopp fordi det ikke alltid er så godt med for mye alenetid heller, det kan nemlig fort gjøre at jeg blir ensom og føler meg utenfor. Kanskje du kjenner deg igjen i dette?

Jeg tar derfor dagene litt som de kommer, den ene dagen kan det være veldig deilig med alenetid og den andre dagen kan det være godt å ha folk rundt meg og omgås fine mennesker som jeg er glad i. Det kan være litt vanskelig å vite og planlegge dette på forhånd og derfor hjelper det å ikke stappe dagene helt fulle med planer og avtaler.

Men her er vi forskjellige, kanskje du har det motsatt og at du får masse energi av å være mye sammen med andre? Kjenn etter og gjør det som passer deg best.


Jeg vil også ha fokus på å gjøre de tingene jeg liker og som gjør meg godt, jeg vil kjenne etter hva jeg har overskudd til og hva jeg trenger, og jeg vil nyte fridager og tid sammen med de jeg er glad i. Og jeg skal gjøre det uten å ha dårlig samvittighet.

For det trenger jeg ikke å ha og det trenger ikke du å ha heller for at du tar vare på deg i julen. Vi har så veldig veldig lett for å få dårlig samvittighet dersom vi takker nei til en invitasjon, ikke er med på alt, legger oss selv om kvelden for de andre enda ikke er over eller vi planlegger dagene våre litt mer etter hva vi selv har lyst til og ønsker. Da er det fort gjort å få den litt ubehagelige følelse som vi ofte kaller dårlig samvittighet, men det trenger vi faktisk ikke å ha. Fordi, hva er egentlig dårlig samvittighet? Jo det er noe vi er utstyrt med for å rette opp og reparere handlingene våre når vi har gjort noe galt eller noe slemt med vilje. Så det at jeg f.eks. går en tur mens de andre er inne, eller jeg takker nei til å bli med i et juleselskap eller at jeg ikke deltar på alle juleaktivitetene er jo ikke noe jeg gjør for å være slem eller for å skade noen andre. Jeg gjør ikke noe galt, det er bare et behov jeg har og noe jeg gjør for å ha det bra, og det skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for.

Ikke du heller! Husk det i julen! Og ellers!



Tenk igjennom julen din i fjor og årene før og hva som var de største triggerne og hva som skapte mest stress og vonde følelser for deg. Tenk igjennom hva du kan gjøre annerledes i år, hva du kan velge bort og hva du kan bruke mindre tid på for å slippe det samme stresset og ubehaget i år.


Legg heller inn mer av de tingene som roer nervesystemet ditt som f.eks. natur, frisk luft og dagslys, gåtur, bevegelse, en kort (eller lang) meditasjon, hvile og ro, slappe av på sofaen og sove, skjermpauser og skjermfri, sakte tempo og pust. Kanskje trenger du å ta en liten time out og være for deg selv litt og slappe av med en god bok mens resten av familien vil spille spill eller gjøre en eller annen aktivitet?


Planlegg én ting (eller gjerne flere) denne julen som du virkelig liker og som gjør deg godt, f.eks. en dag på et spa, en tur på kino, en utflukt, eller kanskje noe annet som ikke har noe med julen å gjøre i det hele tatt. Èn ting (eller gjeeeerne flere) som du kan glede deg til og se frem til uansett hvordan julen blir.


Og hvis du kjenner at du er veldig lei deg denne julen og de rundt deg vet hva du står i, si noe om det. Fortell de at det ikke handler om de, men at julen er litt ekstra sår og vanskelig for deg uansett hvor du er og hvem du er med, og at det ikke er så lett å være superhappy og du gjør ditt beste for å ta vare på deg og ha en god jul.


Våg å ta hensyn til deg selv og gjøre det som gjør deg godt!

Pynt til jul som DU vil. Legg deg når DU vil. Spis og drikk som DU vil. Bli med på det DU vil. Da tar du vare på deg. OG, da du tar vare på de rundt deg (du vet det der de sier på flyet om å ta på deg din egen oksygenmaske først. Akkurat sånn)❤️



TA VARE❤️

Hegeklem

© 2018 Lengtetid