• Hege

Kostholdet mitt nå 🥑🥕🐟🍫

Noe av det vanskeligste med å prøve å bli gravid er at jeg ikke kan kontrollere prosessen. Bortsett fra å følge behandlingsopplegget til klinikken og å sørge for å ha håp og tro på at det går, føler jeg det er begrenset hva jeg kan gjøre for å gjøre meg gravid. Likevel er jeg stadig på leting etter om det er noe mer JEG KAN GJØRE for å bli gravid.

Du som er i samme situasjon kjenner deg kanskje igjen?


Én av de tingene jeg KAN gjøre er å ta vare på kroppen min, gi den god næring og god omsorg slik at den er sunn og frisk og glad. Kosthold er noe jeg har vært opptatt av i mange år og som jeg er litt ekstra opptatt av nå. Jeg har fanget opp noen tips her og der og fått anbefalinger fra legen min, og her er endringer jeg har gjort i kostholdet mitt nå som jeg prøver å bli gravid:



🥚Grønnsaker i eller til hvert måltid.

Jeg forsøker å sørge for at jeg spiser grønnsaker ikke bare til middag, men også til fokost og lunsj. Til frokost er jeg glad i smoothie og havregrøt, og gjerne sistnevnte nå som det er vinter. I smoothie er det enkelt å putte oppi nesten hva som helst av grønnsaker og spiser jeg havregrøt rasper jeg oppi en gulrot som koker med grøten, og med digg topping på merkes ikke gulrotsmaken i det hele tatt. Til lunsj spiser jeg ofte middagsrester, salat, omelett eller knekkebrød med egg eller makrell i tomat. Til alt dette er det enkelt å ha i grønnsaker eller ha på maten eller ved siden av. Til middag har jeg alltid grønnsaker, i eller ved siden av.


🥚Kuttet ut gluten.

Bye bye oppblåst mage! Jeg har spist mindre gluten i flere år, men det er først nå før og etter jul (det ble noen utskeielser på juleferie..) jeg har kuttet ut helt. Jeg lager knekkebrød og müsli selv og finner alternativer til gluten ellers. Jeg forsøker å spise naturlig glutenfritt og prøver å styre unna en del av de glutenfrie varene som er i butikken, de inneholder mye rart når man leser ingrediensene. Så i stedet for å kjøpe næringsfattige glutenfrie rundstykker fra butikken så baker jeg de heller selv. Da vet jeg hva jeg får i meg.


🥚Kuttet ut kumelk-produkter.

Det tok litt tid å bli vant til havremelk i kaffen, men nå synes jeg det smaker helt fint og det finnes heldigvis flere og flere gode alternativer til kumelk og kumelk-produkter. Mandelmelk har jeg laget selv i flere år og jeg gleder meg til å prøve yoghurt som er laget på kokos - den tror jeg smaker skikkelig godt!


🥚Kuttet ned på sukker og brus.

Jeg kjenner at kroppen min trives så mye bedre med stabilt blodsukker og ikke høye, gira topper eller dype, grinete daler. Jeg er et sukkermonster og det har jeg vært siden jeg var liten og slo meg vrang hvis jeg ikke fikk saft. Jeg elsker sukker og kan la være å spise nok til middag bare for å ha plass til dessert eller godis resten av kvelden. Jeg har ingen ambisjoner eller lyst til å slutte å spise sjokolade eller annet søtt, for da hadde livet mitt blitt kjipt altså. Men jeg har begynt å lage sjokolade og annen godis selv som har mye mer næring i seg en kjøpegodis og som smaker skikkelig godt. Helt sant! Pepsi Max og annen brus drikker jeg mye mindre av enn før og vil jeg ha noe med kullsyre prøver jeg å være flinkere til å velge f.eks. Farris.


🥚Spise mest mulig mat fra bunnen av og mat jeg vet hva er.

Jeg prøver å planlegge hva jeg skal spise fra uke til uke slik at jeg kan handle den ene gangen i uken og slippe å finne på måltider fra dag til dag. En av mange gode måter for meg å redusere stress i hverdagen på. Søndagene går ofte til å forberede uken med å lage ferdig så mye som mulig av ukens måltider. Det føles SÅ bra å vite at jeg har med meg en næringsrik lunsj når jeg drar på jobb og at jeg slipper å måtte kjøpe med noe i farta fra butikken. Ikke bare godt for kroppen, men godt for lommeboka også! Og når jeg er på butikken og handler leser jeg hva ingrediensene i varene er og forsøker å velge de med kortest liste og som har ingredienser som jeg faktisk skjønner hva er.


🥚Holde på måltidene og nyte all den gode maten.

Jeg er sånn som kan småspise hele dagen og som blir mett av en kopp kaffe med melk, og står jeg opp sent kan det bli en veldig sen frokost til lunsjtider og småspising frem til middag. Da er det fort gjort å hoppe over måltider, men nå som jeg prøver å bli gravid forsøker jeg å passe bedre på at jeg får i meg nok og næringsrik mat. Og i stedet for å tenke på alle kanelbollene jeg går glipp av nå gleder jeg meg over alle nye oppskrifter jeg lærer meg og all den gode maten som kroppen min har skikkelig godt av.

En gladere kropp og litt hjemmelaget sjokolade hver dag - ja takk!




Disse endringene har skjedd litt og litt over tid altså, jeg har ikke gjort alt sammen på en gang. Det hadde bare blitt stress og det skal jeg ikke ha mer av i livet nå!


Dette kostholdet kjennes bra for meg og det er veldig veldig viktig for meg å presisere at dette er MITT kosthold, og at dette er anbefalinger jeg følger i samråd med MIN lege. Jeg har ingen utdanning innen ernæring og dette er IKKE kostholdsråd til deg som leser dette, det må du ta med din egen legen! Jeg hadde bare lyst til å dele noen kostholdsendringer jeg har gjort på reisen til å bli mamma.


Spiser du annerledes nå som du prøver å bli gravid?

Eller gjorde du som har vært ufrivillig barnløs og som nå er mamma noen kostholdsendringer da du forsøkte å bli gravid?

290 visninger

© 2018 Lengtetid